søndag 23. mars 2008

Ting 20: E-læring 2.0




Jeg har registret meg på ChinesePod (”Get started”), og jeg har lyttet til hva forskjellige ord heter på kinesisk, for eksempel crying, upset og worried. Forklaringen blir gjentatt slik at det er lett å lære ordene. Kinesisk er ikke noe for meg, men derimot fransk er noe jeg kan tenke meg å lære på en slik måte.

Mange av nettstedene, som vi har lært om på kurset, var helt ukjente for meg på forhånd. Jeg synes at det er spennende å ta i bruk nye ting i biblioteket, og jeg håper at vi i biblioteket kan arbeide videre med en del av det vi har lært. På skolen hos oss bruker bibliotekarene læringsplattformen ”Fronter” til å publisere nyhetslister hver måned - lister over nye bøker: fag- og skjønnlitteratur, lister over klassesett og filmer. I tillegg har vi publisert bilder fra arrangementer i biblioteket, som for eksempel den årlige festen ”Fargerike Frederik” (Video Fredriksstad blad). Det neste blir å ta i bruk Web 2.0. Gjennom kurset har vi lært mange teknikker og programmer. Spørsmålet er hvordan vi skal benytte alt det vi har lært.Podcasting er interessant i forbindelse med forfatterbesøk, kanskje bibliotekaren kan bruke podcasting til å fortelle om nye bøker i biblioteket? Vi kan reklamere for ”Library thing” til ivrige lesere. Vi kan ta i bruk leseblogg slik som Stavanger videregående skole har gjort: SVGS Leseblogg. Wiki kan være aktuelt å ta i bruk slik som Stavanger vgs. har gjort: http://svgsbiblioteket.pbwiki.com/ Biblioteket på Nannestad vgs. har tatt i bruk mye av det vi har lært på kurset: http://www.nannestad.vgs.no/index.php?page_id=3081 Det er fint å få slike tips som det vi finner på siden til Nannestad vgs! Det er viktig at biblioteket er med i den teknologiske utviklingen!

Ingen kommentarer: